C powinno ingerować tam gdzie nie ma sprawnego mechanizmu przestrzennej alokacji ludzkiej działalności
D ma służyć likwidacji rynku gruntów ziemi i zastąpieniu go działaniami państwa w zakresie alokacji ziemi/ gruntu
E jest narzędziem władzy publicznej służącym korekcie ułomności mechanizmu rynkowego w zakresie alokacji zasobów gruntu (ziemi), w sposób zgodny z celami społecznymi formułowanymi w oparciu o paradygmaty trwałego i zrównoważonego, suspensywnego rozwoju.
Najważniejsze, podstawowe funkcje systemu planowania przestrzennego i planów zagospodarowania przestrzennego to:
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań:
C generalnie fakultatywnie; obligatoryjnie w sytuacjach wyjątkowych, wyraźnie przez ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewidzianych
Wskaż, który lub które z wymienionych poniżej opracowań planistycznych mają charakter tzw. „planów zabudowy”:
W świetle obowiązującej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kompetencje samorządu powiatu w zakresie planowania przestrzennego to:
A prowadzenie, w granicach swojej właściwości rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju
A nie jest przepisem gminnym (prawem miejscowym) i nie stanowi podstawy do wydawania decyzji administracyjnych
B jest przepisem gminnym (prawem miejscowym) i stanowi podstawę do wydawania decyzji administracyjnych
C nie jest przepisem gminnym (prawem miejscowym) i stanowi podstawy do wydawania decyzji administracyjnych
D jest przepisem gminnym (prawem miejscowym) i nie stanowi podstawy do wydawania decyzji administracyjnych
B nie jest obligatoryjne, jeżeli jest sporządzane powinno poprzedzać sporządzanie MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy
C jest obligatoryjne, powinno poprzedzać sporządzanie MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy lub jej części
D nie jest obligatoryjne, jeżeli jest sporządzane powinno poprzedzać sporządzanie MPZP, jest sporządzane dla całej gminy lub jej części
E jest obligatoryjne, powinno być poprzedzone sporządzeniem MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze:
B w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub w drodze decyzji o warunkach zabudowy
C generalnie fakultatywny, obligatoryjny w sytuacjach wyjątkowych, wyraźnie przez ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewidzianych
Opracowaniami towarzyszącymi / pomocniczymi podczas tworzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, których sporządzenie jest wymagane przez ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, są (więcej niż jedna odpowiedź może być prawidłowa):
Strefowanie opierające się na założeniu, że samorząd lokalny może udzielić inwestorowi „premii”, wyrażając zgodę na zmianę niektórych parametrów ustalonych dla danej strefy (np. zwiększenie intensywności lub wysokości zabudowy ponad wielkość dopuszczane w kodeksie strefowania) w zamian za dodatkowe świadczenia na rzecz społeczności lokalnej – to strefowanie (wskaż właściwą odpowiedź/ odpowiedzi):
Uzasadnieniem planowania zagospodarowania przestrzennego terenów są specyficzne cechy i ułomności mechanizmu rynkowego wskaż powody planowania przestrzennego (więcej niż 1 odp może być prawidłowa):
C w procesie użytkowania gruntów/zagospodarowania przestrzeni przez podmioty mikroekonomiczne występują negatywne technologiczne efekty zewnętrzne, które są źródłem konfliktów społecznych (sprzeczności funkcji)
D w procesie użytkowania gruntów/zagospodarowania przestrzeni przez podmioty mikroekonomiczne występują negatywne pieniężne efekty zewnętrzne, które są źródłem konfliktów społecznych (sprzeczności funkcji)
G występowanie strukturalnego bezrobocia na obszarach przechodzących transformację społeczno-gospodarczą
Najważniejsze, podstawowe funkcje systemu planowania przestrzennego i planów zagospodarowania przestrzennego to:
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań:
B nie jest obligatoryjne; jeżeli jest sporządzane powinno być poprzedzone wykonaniem MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy
C jest obligatoryjne, powinno poprzedzać sporządzenie MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy lub jej części
D nie jest obligatoryjne; jeżeli jest sporządzane powinno być poprzedzone wykonaniem MPZP, jest sporządzane dla obszaru całej gminy lub jej części
E jest obligatoryjne, powinno być poprzedzone sporządzeniem MPZP; jest sporządzane dla obszaru całej gminy
G dla całego obszaru miasta (gminy miejskiej) lub jej wybranej przez samorząd lokalny części (w gminach wiejskich)
Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym rysunek planumiejscowego sporządza się w skali:
Wskaż, który lub które z niżej wymienionych opracować planistycznych mają charaktertzw. „aktów polityki przestrzennej”:
A 1) planowanie przestrzenne, 2) gospodarowanie gruntami, 3) proces inwestycyjnobudowlany lub proces ochrony (konserwacji) określonych walorów przyrodniczych, kulturowych, krajobrazowych, przestrzeni
B 1) gospodarowanie gruntami, 2) planowanie przestrzenne, 3) proces inwestycyjnobudowlany lub proces ochrony (konserwacji) określonych walorów przyrodniczych, kulturowych, krajobrazowych, przestrzeni
C 1) proces inwestycyjno-budowlany lub proces ochrony (konserwacji) określonych walorów przyrodniczych, kulturowych, krajobrazowych, przestrzeni, 2) planowanie przestrzenne, 3) gospodarowanie gruntami
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego jest procedurą, która powinna być wykonywana:
D przed, w trakcie lub po wykonaniu planu zagospodarowania przestrzennego – zależnie od zastosowanej metody oceny
Opracowaniami towarzyszącymi/pomocniczymi sporządzanymi w trakcie procesu tworzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z wymaganiami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ust. Prawo ochrony środowiska, są (więcej niż 1 odp może być prawidłowa):
opisanie, analiza i ocena stanu istniejącego np. sytuacja społeczno gospodarcza, sieć osadnicza, użytkowanie terenu, zabudowa; środowisko przyrodnicze; środowisko kulturowe; komunikacja; uzbrojenie
Opracowaniami towarzyszącymi / pomocniczymi podczas tworzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, których sporządzenie jest wymagane przez ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, są (więcej niż jedna odpowiedź może być prawidłowa):
decyzyjny – podmioty planistyczne oraz organy upoważnione do uwzględniania planów, konkretyzacji celów, określania możliwości, zadań inwestycyjnych
Efekty zewnętrzne związane z gospodarowaniem przestrzenią – źródło konfliktów społecznych – sprzeczności funkcji w ograniczonej przestrzeni
proces inwestycyjno-budowlany lub proces ochrony (konserwacji) określonych walorów przyrodniczych, kulturowych, krajobrazowych, przestrzeni
Na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego województwa wydaje się następujące rodzaje decyzji administracyjnych
w. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa jest aktem prawa miejscowego powszechnie obowiązującego (tzn. na terytorium objętym planem)
x. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa nie jest aktem prawa miejscowego powszechnie obowiązującego (tzn. na terytorium objętym planem)
Który/które z wymienionych niżej celów wskazane zostały w Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 jako (podstawowe) cele polityki przestrzennego zagospodarowania kraju w horyzoncie roku 2030:
b) Zwiększenie do 5% udziału terenów parków narodowych i rezerwatów przyrody w ogólnej powierzchni kraju
d) Kształtowanie struktur przestrzennych wspierających osiągnięcie i utrzymanie wysokiej jakości środowiska przyrodniczego i walorów krajobrazowych Polski
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego jest procedura, która powinna być wykonywana:
D. Przed, w trakcie lub po wykonaniu planu zagospodarowania przestrzennego – zależnie od zastosowanej metody oceny
Z merytorycznego punktu widzenia podstawowym instrumentem/instrumentami służącymi realizacji polityki zagospodarowania przestrzennego (osiąganiu celów) zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy powinien/ powinny być:
a. działaniem nastawionym na osiąganie pozytywnych skutków ogólnospołecznych w długim okresie czasu, jako takie nie stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania polityków , ponieważ władza publiczna prowadzi działania taktyczne a nie strategiczne
b. działaniem nastawionym na osiąganie doraźnych, pozytywnych skutków ogólnospołecznych w długim okresie czasu, jako takie nie stanowi przedmiotu szczególnego zainteresowania polityków prowadzi działania strategiczne a nie taktyczne
c. działaniem nastawionym na osiąganie pozytywnych skutków ogólnospołecznych w długim okresie czasu, jako takie stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania polityków władza publiczna prowadzi działania taktyczne a nie strategiczne
d. działaniem nastawionym na osiąganie pozytywnych skutków ogólnospołecznych w długim okresie czasu, jako takie stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania polityków władza publiczna prowadzi działania strategiczne a nie taktyczne
Wskaż podstawowe aspekty jakie obejmują zintegrowane planowanie rozwoju jednostek terytorialnych (opisowe)
Plany zagospodarowania przestrzennego o charakterze bardziej ogólnym i mające charakter aktów polityki przestrzennej:
l. samorząd lokalny ma prawo do kształtowania zagospodarowania przestrzennego i określenie warunków zabudowy na terenie gminy… kompetencji określonych przepisami ogólnie obowiązującymi i zgodnie z zasadami polityki przestrzennej państwa
m. samorząd lokalny ma prawo do kształtowania zagospodarowania przestrzennego i określenie warunków zabudowy na terenie gminy… kompetencji określonych przepisami ogólnie obowiązującymi i zgodnie z zasadami polityki przestrzennej Unii Europejskiej
n. samorząd lokalny ma prawo do kształtowania zagospodarowania przestrzennego i określenie warunków zabudowy na terenie gminy… kompetencji określonych przepisami ogólnie obowiązującymi i zgodnie z zasadami polityki przestrzennej (coś z wojewodą)
o. samorząd lokalny ma prawo do kształtowania zagospodarowania przestrzennego i określenie warunków zabudowy na terenie gminy… kompetencji określonych przepisami ogólnie obowiązującymi na terenie kraju
p. samorząd lokalny ma prawo do ustalania przepisów ogólnych obowiązujących na terenie kraju w tym w szczególności zagospodarowania przestrzennego i określa warunki zabudowy na terenie gminy
… systematyczny i wszechstronny proces oceny skutków środowiskowych realizowanych polityk planów i programów oraz ich … włącznie z przygotowaniem pisemnego raportu dotyczącego wniosków z oceny i wykorzystanie tych wniosków w publicznie … podejmowaniu decyzji to:
Na podstawie z którego z niżej wymienionych aktów planowania przestrzennego nie można podejmować decyzji administracyjnych