Ile bierek dostaje jeden zawodnik?
Jeden zawodnik dysponuje 16. bierkami
Każdy gracz dostaje:
Jednego króla
Jednego hetmana
Dwie wieże
Dwa gońce
Dwa skoczki
Osiem pionków
Przygotowanie gry

Powyżej prawidłowy układ bierek.
Od lewej czarne:
Wieża, skoczek, goniec, królowa, król, goniec, koń, wieża a pod nimi pionki.
Cel gry to:
Zamatować króla.
Doprowadzić do sytuacji w której król jest szachowany i nie ma jak się zasłonić/uciec.
Szach-sytuacja w której król jest pod biciem.
Jak poruszają się pionki?
Pionek-jedno pole do przodu (na początku może o dwa), bije na ukos.
Jak poruszają się figury?
Skoczek-2 pola do przodu i jedno w bok (może przeskakiwać bierki).
Goniec-Po ukosie o dowolną ilość pól.
Wieża-W pionie i w poziomie o dowolną ilość pól.
Hetman-O dowolną ilość pól w pionie, w poziomie oraz na ukos.
Król-O jedno pole w pionie, w poziomie i na ukos.
Wartości
Każda bierka ma określoną wartość:
Pionek-1 punkt
Skoczek-3 punkty
Goniec-3 punkty
Wieża-6 punktów
Hetman-9 punktów
Król-ma nieokreśloną wartość, ponieważ gdy zostanie zamatowany następuje koniec gry. Jednak niektórzy szacują go na 4 punkty.
Specjalne posunięcie "ROSZADA"
1. Roszada – specyficzny ruch w szachach, w którym jednocześnie uczestniczą król i jedna z wież tego samego koloru.
Roszada polega na przesunięciu króla o dwa pola w kierunku wieży, a następnie ustawieniu wieży na polu, które minął król.
Specjalne posunięcie "ROSZADA".
Warunki
Roszadę można wykonać, jeśli:
~król nie wykonał ruchu od początku partii
~wieża uczestnicząca w roszadzie nie wykonała ruchu od początku partii
~pomiędzy królem i tą wieżą nie ma innych bierek
~król nie jest szachowany
~pole, przez które przejdzie król nie jest atakowane przez bierki przeciwnika
~roszada nie spowoduje, że król znajdzie się pod szachem. król i wieża znajdują się na tej samej linii (białe na pierwszej, a czarne –na ósmej linii
Specjalne posunięcie "BICIE W PRZELOCIE"
2. Bicie w przelocie.
Możliwość bicia w przelocie powstaje tylko wówczas, gdy pion jednej ze stron wykonał ruch o dwa pola, a pole, które minął, jest atakowane przez pionka strony przeciwnej.
Pion bijący w przelocie zajmuje to właśnie wolne pole, które minął pion zbijany.
Specjalne posunięcie "PROMOCJA"
3. Promocja.
Pion, który przemaszerował przez całą szachownicę i osiągnął ostatnią linię, musi być w tym samym ruchu zastąpiony hetmanem, wieżą, gońcem lub skoczkiem tego samego koloru.
UWAGA! Pion nie może zostać królem!
Remis jest gdy:
~gracze uzgodnili taki wynik partii.
~na planszy wystąpił pat (jedna ze stron nie może wykonać prawidłowych posunięć, a jej król nie jest szachowany).
~żadna ze stron nie posiada środków niezbędnych do wygranej (choćby teoretycznie).
~Pozycja została powtórzona trzy razy.