Test z Lektury - Dziady cz. 3

1 / 15

Wyłącznie na Syberii

W Wilnie i Petersburgu

W Wilnie, pod Lwowem i w Warszawie

W Krakowie, Kownie i Moskwie

Wiedza w pigułce

Czym jest mesjanizm w Dziadach cz. III?

Liceum

Dziady część III (Dziady cz. 3) to utwór nawiązujący do martyrologii Polaków. Mesjanizm to u Mickiewicza wizja Polski jako „narodu-Chrystusa”: cierpienie pozbawionych państwowości Polaków zostaje zrównane z Męką Jezusa i zyskuje uniwersalny, zbawczy sens—ma być „powtórzeniem” odkupienia. Wyrazicielem tej perspektywy jest ks. Piotr, obdarzony „widzeniami”, których optymistyczne, choć niejasne proroctwa (np. zagadkowa liczba 44) zapowiadają wybawienie. Kontrapunktem pozostaje Konrad: indywidualista przekonany o własnej mocy poety, utożsamia się z narodem, buntuje przeciw Bogu i żąda władzy nad światem, co nadaje jego marzeniu o szczęściu rysy tyraniczne. Postać Konrada nie zostaje jednak jednoznacznie potępiona w utworze.